مرکز آموزش تهران هاست

حرفه ای تر شوید

پی اچ پی (php) و ای اس پی (asp) دو زبان برنامه نویسی تحت وب محسوب می شوند که هر یک نسب به دیگری مزایا و معایبی دارند که قصد داریم در این مطلب به برسی آنها بپردازیم و در پایان نتیجه گیری را به خودتان واگذار کنیم که کدام یک از زبانهای پی اچ پی یا ای اس پی را برگزینید.

پی اچ پی یا ای اس پی

ممکن است هدف شما از مطالعه ی موضوع پی اچ پی یا ای اس پی پاسخگویی به یکی یا هر دوی این سوالات باشد: اول اینکه بهتر است کدام زبان را فرا بگیریم؟ و دوم اینکه با کدام زبان بهتر است یک وبسایت راه اندازی شود. که ما موضوع را از هر دو جنبه برسی خواهیم نمود.

زبان پی اچ پی یاد بگیریم یا زبان ای اس پی؟

1- دانش تجربه ی قبلی: برخی از کاربران متقاضی یادگیری یکی از زبانهای پی اچ پی یا ای اس پی از قبل دانش یا تجربه ی برنامه نویسی دارند که از متداولترین این زبانها، زبان سی (C) و ویژوال بیسیک که البته خود این زبانها شباهت زیادی به زبانهای هم خانواده ی خود مانند C++ و C# و غیره دارند. حال اگر قبلا با زبانی مثل C کار کرده اید به راحتی می توانید پی اچ پی و اگر با زبانی مانند ویژوال بیسیک کار کرده اید ای اس پی را فرا بگیرید زیرا اگر بگوییم که این زبانها ورژن تحت وب همان زبانها هستند اغراق نکرده ایم.

2- سهولت یادگیری: اگر تجربه یا دانش قبلی ندارید گرچه این مورد سلیقه ای است و بستگی زیادی به علاقه ی افراد دارد اما عده زیادی از برنامه نویسان معتقدند که فراگیری زبان پی اچ پی کمی راحتتر از ای اس پی می باشد.

3- سرعت یادگیری: این مورد هم بستگی به استعداد شما دارد اما تجربه ثابت کرده است که سرعت یادگیری در زبان پی اچ پی کمی بیشتر است و علاقمندان به این زبان در زمان کوتاه تری می توانند به حد قابل قولی در برنامه نویسی با این زبان برسند.

4- بازار کار: از آنجا که عمده ی برنامه نویسان زبان پی اچ پی را انتخاب می کنند تعدادی افرادی که جذب ای اس پی می شوند کمتر است به همین دلیل درآمد برنامه نویسان ای اس پی بیشتر است و از طرفی معمولا پورتالهای بزرگ با ای اس پی راه اندازی می شوند و بسیاری از شرکت ها و سازمانها مایلند وبسایتشان با زبان ای اس پی راه اندازی گردد، بنابراین بازار کار ای اس پی در وضعیت بهتری نسبت به پی اچ پی قرار دارد. اما پی اچ پی هم بدون بازار نیست و مشتریان خاص خود را دارد.

5- هزینه ی یادگیری: به دلیل اوپن سورس بودن پی اچ پی و در دسترس بودن بسیاری از پروژه ها در اینترنت به صورت رایگان یادگیری php از هزینه ی کمتری برخوردار است.

 

وب سایت پی اچ پی بهتر است یا ای اس پی؟

1- امنیت وبسایت: در این زمینه نظرهای مختلفی وجود دارد که از مهمترین آنها تفاوت در نوع هاست مورد نیاز برای هر کدام از این دو نوع زبان است که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مطلب هاست ویندوز یا لینوکس مراجعه کنید. گرچه ایرادات امنیتی موجود در ویندوز و ای اس پی دیرتر کشف می شوند و تصور شود که به همین دلیل ای اس پی امنیت بیشتری دارد اما به دلیل اوپن سورس بودن پی اچ پی معمولا مشکلات امنیتی با سرعت بسیار زیادی کشف و رفع می گردند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که به امنیت پی اچ پی می توان خوشبین تر بود.

2- نوع پایگاه داده: قبل از انتخاب زبان برنامه نویسی وب سایت باید نوع دیتابیس مورد استفاده نیز مورد برسی قرار گیرد برای دیتابیسی مانند مای اسکیوال (MySQL) نیاز است از پی اچ پی و از از دیتابیسهایی مانند MS-SQL باید از ای اس پی بهره بگیرید.

3- سرعت در آماده سازی پروژه: در ای اس پی از آنجا که روی سرورهای ویندوز ایجاد  می شوند از آنجا که رابطهای گرافیکی ساده تری برای ایجاد وبسایت وجود دارد می توان با سرعت بالاتری یک وبسایت را روی آنها راه اندازی نمود.

4- سرعت بارگذاری (load) سایت: در سایت های نوشته شده با پی اچ پی سرعت بالاتر است زیرا کدهای پی اچ پی بسیار سریعتر پردازش می شوند.

5- هزینه ی راه اندازی: پی اچ پی به دلیل متن باز بودن تقریبا رایگان است و هزینه ی کمی از لحاظ نرمافزارهای جانبی، نوع هاست مورد نیاز و … دارد، همچنین تابع ها و ابزارهای از پیش طراحی شده ی زیادی در این زبان به طور رایگان در دسترس است، در حالی که در ای اس پی وضع کاملا متفاوت است. بنابراین هزینه ی راه اندازی سایت به زبان پی اچ پی بسیار پایین تر از ای اس پی می باشد.

2 دیدگاه

  1. .

    سلام داداش خب من میخوام یکی شو کامل یابگیرم فرقی نداره ولی میخوام پیشرفته یادبگیرم…چیکارکنم؟؟؟

    • محمد جواد مافی

      این شما هستید که با توجه به ویژگی های هر کدام از زبان ها باید یکی را انتخاب نمایید. گرچه اگر وقت کافی داشته باشید یادگیری هر دو پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.