مرکز آموزش تهران هاست

حرفه ای تر شوید

گاهی اتفاق می افتد که مصرف پهنای باند یک وبسایت بدون اینکه آمار بازدید چندانی به آن اضافه شده باشد بالا می رود به حدی که آن وب سایت به سخت افزار قوی تری برای پشتیبانی پیدا می کند. این مشکل ممکن است دلایل زیادی داشته باشد اما یکی از این دلایل استفاده ی سایر وبسایت ها از منابع آن سایت است زیرا هر وب سایتی می تواند بدون آنکه عکس را درون هاست خود قرار دهد تنها با استفاده از فرخوانی آدرس آن که ممکن است یک وب سایت دیگر باشد آنرا در مطالب وب سایت خود درج کند. با این کار عملا بدون اینکه سایت شما بازدید کننده ای داشته باشد منابعش به نفع سایتی دیگر بارگزاری شده است و در حقیقت اگر شما به این امر رضایت نداشته و اجازه نداده باشید باید گفت که پهنای باند وبسایت شما به سرقت رفته است. حال سوال اینجاست که آیا راهی برای جلوگیری از سرقت پهنای باند وب سایت وجود دارد یا خیر؟
خوش بختانه جواب بله است و شما می توانید با دستوراتی ساده که در زبانی مختلف برنامه نویسی تحت وب پیش بینی شده اند از سرقت پهنای باند وبسایتتان جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که برای اینکه فایلی (با هر فرمتی) از یک وبسایت اینترنتی دانلود شود یک سری اطلاعات برای سرور ارسال می شود. یکی از این اطلاعات لینک صفحه ای است که فایل در آن درجه شده است و در واقع کاربر با دیدن آن صفحه می خواهد به فایل (عکس یا فایل برای دانلود) دسترسی پیدا کند. حال شما می توانید در سایت خود تعریف کنید که تنها اگر لینک درخواست کننده ی فایل یکی از صفحات سایت خودتان باشد اجازه ی دسترسی به فایل داده شود و هر لینکی غیر از آن این دسترسی را نداشته باشد.

جلوگیری از سرقت پهنای باند وب سایت
اگر شما یکی از کاربران هاست های تحت لینوکس باشید نیازی نیست در صفحات مختلف برای تک تک فایلها برنامه نویسی کنید چون تنها با قرار دادن چند دستور ساده در فایل htaccess می توانید این امکان را در تمام صفحات خود تعریف کنید.

RewriteEngine On RewriteBase / RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$ RewriteCond %{HTTP_REFERER}!^http://(www\.)url.com/.*$ [NC]
RewriteRule \.(gif|jpg|swf|flv|png)$ /feed/ [R=302,L]

نام دامنه خود را به جای url.com قرار دهید و بجای gif|jpg|swf|flv|png فرمت های قرار داده شده می توانید فرمت های مورد نظر را مدیریت کنید یعنی بر طبق این الگو از فرمت ها کم کنید یا به آنها اضافه کنید.

4 دیدگاه

  1. علی موسوی

    ممنونم ، آموزش بسیار خوبی بود

  2. شهاب

    لطفا این آموزش رو برای هاست های دیگه هم قرار بدید

  3. علی

    میشه چند تا دامنه اضافه کرد مثلا به چند تا سایت این اجازه رو داد

    • محمد جواد مافی

      بله این کار به وسیله ی اچ تی اکسز امکان پذیر است که آموزش آنرا به مطلب دیگری موکول می کنیم اما با جستجو در اینترنت هم می توانید مطالبی در این باره بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.