مرکز آموزش تهران هاست

حرفه ای تر شوید

سی ام اس (CMS) مخفف عبارت Content management system به معنای سیستم مدیریت محتوا است و همان طور که از نام آن پیداست به یک سیستم برای اعمال مدیریت بر محتوای وبسایت اطلاق می گردد.

سیستم مدیریت محتوا چیست

زمانی که شما یک وبسایت راه اندازی می کنید بسته به استاتیک یا دینامیک بودن وبسایتتان نیاز به مدیرت قسمت های مختلف سایت از جمله قسمت مطالب، دسته بندی موضوعات، فرمهای دریافت اطلاعات مختلف (تماس، نظرات، ثبت نام و …) از کاربران، پیوندها، مدیریت قالب و … دارید. سیستم مدیریت محتوا همان چیزی است که شما نیاز دارید تا بدون داشتن دانش برنامه نویسی همه ی این کارها و بسیاری کارهای دیگر را انجام دهید.

اهمیت سیستم مدیرت محتوا برای راه اندازی یک وبسایت به اندازه ای است که بعد از هاست و دامنه جزء ملزومات اصلی برای این کار است مگر اینکه قصد داشته باشید سایت خود را به روش ایستا (استاتیک) مدیریت کنید.

سیستم های مدیریت محتوا را می توان بر اساس موضوعات گوناگونی تقسیم بندی ارائه داد که از مهمترین این تقسیم بندها می توان به رایگان یا غیر رایگان بودن سی ام اس و یا زبان برنامه نویسی مانند php یا asp اشاره نمود.
خوشبختانه امروزه سیستم های مدیریت بر محتوای بسیاری به طور رایگان نوشته شده اند که اغلب آنها به زبان پی اچ پی می باشد که از مشهورترین و محبوب ترین این سیستم ها می توان به وردپرس، جوملا، دروپال و … اشاره نمود که به دلیل رایگان و متن باز بود پشتیبانی فارسی خوبی نیز از آنها صورت می گیرد و درصد قابل توجهی از سایتهای اینترنتی با این سیستم ها راه اندازی شده اند. از طرفی سی ام اس هایی نیز وجود دارند غیر رایگان هستند و اغلب به زبان ای اس پی (asp.net) نوشته شده اند که از معروفترین این سیستم ها می توان دات نت نیوک (DotNetNuke)، اورچارد (Orchard)، کنیکو (Kentico)، آمبراکو (Umbraco) و … اشاره نمود.
در آینده سعی خواهیم نمود در مطالبی جداگانه به مقایسه ی بین سیستم مدیریت محتواهای مختلف بپردازیم.

2 دیدگاه

  1. میترا

    با سلام
    برای نسب سرویس وردپرس به چه میزان فظا نیاز دارد
    با تشکر

    • محمد جواد مافی

      حداقل 80 مگابایت توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.