مرکز آموزش تهران هاست

حرفه ای تر شوید

راهکارهای افزایش سرعت اینترنت و جلوگیری از افت سرعت اینترنت

*قبل از هر توضیحی پیرامون افزایش سرعت اینترنت باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که تمامی مطالب این پست به صورت تجربی بوده و از هیچ سایت یا رسانه دیگری کپی برداری نشده است و حاصل سال ها تجربه و دانش می باشد.*

چند راهکار برای افزایش سرعت اینترنت

در نگاه اول شاید از خودتان سوال کنید که چرا در وب سایت یک هاستینگ به جای صحبت از صفحات وب و چنین مباحثی، صحبت از افزایش سرعت اینترنت است. اما اینتنرنت یکی از ارکان اصلی دنیای وب می باشد. پس بد نیست کمی هم به راهکارهای استفاده بهینه و بهتر از اینترنت اشاره کرد.

شاید خیلی ها به یاد داشته باشند زمانی که هنوز همگی و یا لااقل می توان گفت اکثر کاربران خانگی از اینترنت Dial Up استفاده می کردند. سرعت پایین و ملال آور این نوع از ارتباط در دنیای اینترنت آنقدر برای کاربرانشان سخت بود که در آن زمان همه به دنبال راه حلی برای به حداکثر رساندن سرعت اینترنت خود بودند.

حتی گاهی ترفندهایی  باعنوان افزایش سرعت اینترنت می دیدیم که به ظاهر سرعت اینترنت را 10 برابر افزایش می دادند اما در آخر سرعت همان سرعتِ 56Kbps بود.

اندکی بعد با آمدن فناوری DSL و راه یافتن ADLS آن به منازل،نگرانی های کم بودن سرعت اینترنت تا حد کمی حل شد و به قولی هرکه بامش بیش برفش بیشتر، و هرچقدر که کاربر پول می داد با سرعت بیشتری در اینترنت سیر می کرد. گرچه مانع دیگری هم به نام محدودیت سرعت بود اما کم کم این مسائل حل شد تا اینکه در این برهه از زمان قرار داریم.

برهه ای که گرچه همچنان هم دشواری هایی هست اما اکثر شرکت های ISP از سرعت 128کیلوبیت تا آخرین سرعت خود را در اختیار کاربران قرار می دهند تا جلب رضایت مشتری کنند اما همچنان هم با وجود اینکه سرعت ها بالاتر رفته انگار بازهم کاربران خروجی مناسب خود را دریافت نمی کنند.

در این پست سعی شده با استفاده از تجربیات کاربران اینترنت به ویژه پرنسل محترم تهران هاست راهکایی را به جهت بهبود کیفیت و افزایش سرعت اینترنت در خدمت شما عزیزان قرار دهیم.

 1.پورت

پورت - افزایش سرعت اینترنت

 در نگاه اول باید واقع بین بود و دید که ISP یا همان سرویس دهنده اینترنتی، چه سرعتی را برای پورت شما تعریف کرده است.

منظور از سرعت پورت همان دان استریم(Down stream) و آپ استریم(Up stream) می باشد.

Down stream سرعت دانلود شما می باشد  و Up stream همان سرعت آپلود می باشد.

*این اعداد را می توانید در قسمت تنظیمات مودم خود مشاهد کنید.

سرعت دانلود و آپلود را هم بر اساس کیلوبیت مشاهده می کنید: Kbps اما آن چیزی که در عموم به آن پرداخته می شود سرعت بر حسب کیلوبایت برثانیه (KBps) می باشد. برای محاسبه آن هم نیازی به محاسبات پیچیده نیست، کافیست سرعت خود را بر عدد 8 تقسیم کنید تا کیلوبایت آن بدست می آید.

به عنوان مثال اگر Down stream شما برابر 512Kbps (کیلوبیت برثانیه)باشد در واقع سرعت دانلود شما 64KBps (کلیوبایت برثانیه)می باشد و سرعت دانلود در هردقیقه چیزی حدود 3مگابایت می باشد.

همچنین می توانید از وب سایت متما و یا اینترنت تست برای سنجش سرعت اینترنت خود استفاده کنید.

2.سرویس دهنده اینترنت یا همان ISP

سرعت اینترنت شما بستگی زیادی به کیفیت ISP شما هم دارد، پس قبل ثبت نام حتما درباره یک ISP خوب، تحقیق و پرس و جو کنید.

3.فاصله شما از مرکز

افزایش سرعت اینترنت

 یکی از معایب ADSL همین مورد می باشد، یعنی سرعت اتصال شما تا حد بسیار زیادی به فاصله شما از مرکز بستگی دارد. هر چه به مرکز  مخابرات خود نزدیکتر باشید سرعت پورت شما نیز واقعی تر خواهد بود.

 این مورد بارها و بارها به چشم خورده است. مخصوصا زمانی که شما سرعت های بالا 1مگ را از یکی سرویس دهنده ها درخواست می کنید نباید  فاصله شما تا مرکز مخابراتی از حد استاندارد بیشتر باشد. در منابع متفاوت حد استاندارد ای دی اس ال را 4کیلومتر تعریف کرده اند و حداکثر را 8کیلومتر.

4.مودم بیسیم یا کابلی

مودم اینترنت
با وجود پیشرفتهای فراوان در حوزه فناوری بیسیم اما همچنان فناوری کابلی بهتر است، مخصوصا اگر در اطراف مودم بیسیم شما سایر تجهیزات بی سیم دیگر نیز موجود باشد مانند تلفن بیسیم.
گرچه هنوز اختلاف نظرهایی درباره کاهش سرعت اینترنت به واسطه وجود تلفن بیسیم وجود دارد اما تا حد امکان بهتر است با کابل به اینترنت متصل شوید اما خب، طبیعتا در مواردی هم استفاده از کابل میسر نمی باشد.

5.مودم و بروزرسانی آن

افزایش سرعت اینترنتسرعت اینترنت شما تا حدی هم به نوع و جنس مودم شما بستگی دارد، پس بهتر است در انتخاب نوع مودم از حرفه ای ها کمک گرفته و یا حتی می توانید مودم خود را از ISP خود تهیه کنید. بروزرسانی مودم هم می تواند یک عامل مفید باشد. پس توصیه می شود در صورت توانایی انجام این کار حتما مودم خود همیشه بروز کنید.

6.استفاده از یک اسپلینتر خوب

افزایش سرعت اینترنت

همانطور که می دانید یکی از مزایای ADSL جداسازی صوت و داده می باشد،برای جلوگیری از اختلال توصیه می شود اولا حتما از اسپلینتر استفاده و ثانیا از اسپلینتر جنس خوب و مطمئن استفاده کنید، همچنین به نحوه قرارگیری اسپلینتر در مسیر خط باید دقت داشته و طبق دستورالعمل انجام دهید.

7.کاهش طول کابل ها

کابل - افزایش سرعت اینترنت

در صورتی که از طریق پورت شبکه مودم خود  به اینترنت وصل هستید نباید طول کابل شبکه شما بیش از حد مجاز باشد همچنین کاهش طول سیم تلفن و کیفیت کابل شبکه و سیم تلفن.

8.سیستم عامل و مرورگر

مرورگرهای اینترنت

وجود یک سیستم عامل خوب و باسرعت بالا و عاری از هرگونه ویروس و همچنین یک مرورگر خوب که توانایی بارگذاری صفحات با سرعت بالا با استفاده از تکنیک های جدید را داشته باشد عاملی موثر است. برخی از مرورگرها مقداری از محتویات سایت را روی هارد شما دخیره می کنند و در واقع در مراجعه بعدی شما به همان سایت مقداری از اطلاعات از طریق کش سیستم خوانده می شوند.

پس توصیه می شود همیشه از آخرین نسخه مرورگر استفاده کنید مگر درمواردی که به عنوان مثال یک باگ امنیتی در نسخه ارائه شده از مرورگر محبوبتان گزارش شود. در این صورت میبایستی صبرکنید تا نسخه امن آن منتشر شود.

9.جلوگیری از بروز رسانی

افزایش سرعت اینترنت

عده ای از افراد همیشه از سرعت پایین خود ناراضی بوده و همچنین آنهایی که از سرویس های محدود حجمی استفاده می کنند احساس می کنند که حجم آنها به صورت عجیبی به اتمام می رسید و برخلاف مصرف آنها می باشد. تعدادی از نرم افزارهای جانی و همچنین سیستم عامل غالبا به صورت پیش فرض در حالت ” Automatic Update ” قرار دارند که می توانید آنها را روی حالت “Manual” قرار داده تا هر زمان که خودتان خواستید عملیات بروزسانی آغار شود.

10.پلاگین ها

پلاگین

وجود پلاگین های بسیار روی مرورگر باعث کندی سرعت مرورگر شده و طبیعتا موجب کاهش سرعت اینترنت شما  می شود.پس  بهتر است پلاگین های بدون استفاده و اضافه را از روی مرورگر خود پاک کنید.

برای این منظور کافیست در منوی مرورگر خود به دنبال گزینه Plug-in و یا Add-ons بگردید.

11.سایرین

اما همیشه نباید یکطرفه نگاه کرد و اینکه بگویید حتما مشکل کندی سرعت تنها از شماست، نه؛ گاهی اوقات هم کیفیت سرورهایی که سایت مورد نظر شما روی آن قرار دارند بسیار مهم است.

عده ای از سایت ها هاست خود را از مراکزی تهیه می کنند که کیفیت چندانی ندارد پس بهتر است سرعت دانلود خود را در سایت های مختلف امتحان کنید.

یا برخی از سایت از پروتکل امن Https استفاده می کنند که این خود موجب کاهش سرعت می شود.

 اما درنهایت این چند نکته قابل اهمیت می باشد:

اول اینکه، سرعت آپلود در ADSL بسیار پایین تر از سرعت دانلود می باشد.

دوم اینکه، سیستم سخت افزاری هم تاثیرگذار می باشد اما نه به اندازه ای که کاربران ذهن خود را درگیر این مسئله کنند اما به هر حال وجود یک سیستم خوب مخصوصا با RAM بالا خالی از لطف نخواهد بود.

سوم، در صورت تمایل به دانلود فیلم، نرم افزار و به طوری کلی دانلود فایل توصیه می شود به جای استفاده از دانلود منیجر مرورگر، از نرم افزارهای مدیریت دانلود استفاده کنید، زیرا این نرم افزارها با طراحی ویژه ای که دارند از تمامی ظرفیت پهنای باند شما برای دانلود استفاده می کنند و درواقع می توان استفاده از تمام ظرفیت پهنای باند را از معایب هم دانست، زیر در صورت دانلود با اینگونه نرم افزارها، درحین دانلود قادر نخواهید بود حتی یک سایت کم حجم و پرسرعت مانند تهران هاست را بارگذاری کنید. البته در بخش تنظیمات اینگونه برنامه ها امکانی برای محدود کردن سرعت دانلود (Limit band with) وجود دارد.

*اگرچه این موارد به صورت تجربی کسب شده است اما بسیاری از آنها امروزه به صورت علمی به اثبات رسیده است.

4 دیدگاه

  1. فرشاد

    سلام بابت پست خوبتون ممنون. عالی بود.

  2. ali

    سلام. سایتتون خیلی خیلی عالیه.
    من از شما 2 تا دامنه گرفتم و به ثبت رسوندم. انشاالله چندتا دیگه هم میخوام از شما تهیه کنم. و اینکه هاست هم میخوام. برای یه سایت جدید تبلیغاتیم.
    آموزشهای توی سایتتون هم عالیه عالیه
    موفق باشین

  3. سامان

    فوق العاده

  4. خريد گوشي کار کرده

    با تشکر و خسته نباشيد سايت خيلي خوب و مفيدي داريد موفق و پيروز باشيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.