مرکز آموزش تهران هاست

حرفه ای تر شوید

از اصطلاحات مربوط به هاست و دامنه و راه اندازی وب سایت واژه ی پهنای باند هاست است.

پهنای باند هاست چیست

پهنای باند هاست یا ترافیک ماهانه مقدار حجمی از اطلاعات است که در ماه بر روی هاست شما رد و بدل می شود بدین معنا که مثلا اگر کاربران یک وبسایت مجموعا در یک ماه به اندازه ی 10 گیگابایت فایل از سایت دانلود و 5 گیگابایت فایل به آن آپلود کرده باشید میزان پهنای باند مصرفی آن ماه آن وبسایت 15 گیگابایت بوده است. در این مثال ممکن است 10 گیگابایت فضای مصرف شده مثلا مربوط به دانلود یک گیگا بایتی باشد که ده بار توسط ده کاربر مختلف سایت انجام داده باشند و یا یک فایک یک مگابایتی که ده هزار بار توسط ده هزار کاربر مختلف سایت دانلود شده باشد.
توجه داشته باشید که دیدن صفحات نیز خود نوعی دانلود است زیرا هر بار که شما یک صفحه ی اینترنتی را می بینید مجموعه ای از تعدادی فایل که معمولا شامل یک فایل متنی (html) و تعدادی عکس و … است را بر روی کامپیوتر خود بارگزاری می کنید. مثلا فرض می گیرم که یک صفحه با فایلهای مربوط به آن یک مگابایت است، حال اگر این صفحه هزار بار دیده شود هزار مگابایت (حدودا یک گیگابایت) از پهنای باند هاست آن وبسایت مصرف خواهد شد.
ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که اگر پهنای باند هاستتان به اتمام برسد چه اتفاقی افتاد؟
معمولا در این گونه موارد دسترسی به سایت شما قطع خواهد شد و از طرف سرویس دهنده ی شما یک پیام مبنی بر به اتمام رسیدن پهنای باند هاستتان در وبسایت به نمایش در خواهد آمد و شما می بایست برای خرید پهنای باند بیشتر به مسئول هاستینگ خود مراجعه نمایید.

14 دیدگاه

  1. علی

    سلام یه سوال داشتم
    اگه یکی پهنای باند هاستش 10 گیگ باشه و این 10 گیگ مصرف بشه بعد از یک ماه به صورت خود به خوده 10 گیگ جدید به هاستش اضافه می شه؟
    اگه ممکنه پاسخ رو به ایمیلم ارسال کنید
    فقط خواهشن سریع تر چون می خوام از سایتتون دامنه بخرم

    • محمد جواد مافی

      معمولا پهنای باند اول هر ماه میلادی ریست یا در اصلاح عامیانه صفر می گردد.

  2. پگاه

    سایت من دیگر نشان داده نمی شود ولی هیچ پیغامی مبنی بر اتمام پهنای باند هم دریافت نکردم امکان دارد پهنای باند به اتمام رسیده باشد؟

    • محمد جواد مافی

      این احتمال وجود دارد اما بهتر است در اینجور موارد با پشتیبان هاست خود تماس بگیرید.

  3. علی فراز

    هاست من یکساله هستش و توی cpanel پهنای باند رو زده 256G
    آیا این 256گیگ میزان رد و بدل اطلاعات من در طول یک ماه هستش؟ یا نه چون هاست من یکساله هستش پهنای باند من رو هم در عرض یکسال حساب کرده 256گیگ؟
    ممنون میشم که جواب رو به ایمیل ارسال کنید

    • محمد جواد مافی

      بله، معمولا پهنای باندی که در سی پنل به نمایش در می آید برای یک ماه است و ماه بعد (اول ماه میلادی) مجدد ریست (صفر) خواهد شد.

  4. مجید

    ممنون از شما که ساده توضیح دادین

  5. آرش

    با سلام خدمت شما.ببخشید یه سوال دارم سوالم اینه بر فرض مثال ما سرعت دانلودمون از isp عالیه که به ما داده 2 وبسایت بازی میاریم میخوایم ببینیم کدوم وب سایت پهنای باند بالاتری داره برای دانلود از کجا میشه فهمید راهی هست بدون دانلود کردن مشخص بشه ممنون میشم کامل توضیح بدید.

    • محمد جواد مافی

      می توانید از دو سرور پینگ گرفته و سرعت دریافت پکت ها را باهم مقایسه کنید (برای این کار در برنامه ی cmd ویندوز یا در خط فرمان لینوکس عبارت ping siteaddress را بزنید مانند ping google.com )

  6. Amd

    اگر عکس های وبسایت دیگران در وب ما لود بشه پهنای باند ما کم می شه

    • محمد جواد مافی

      خیر از پهنای باند هاستی کم خواهد شد که عکس روی آن میزبانی می شود.

  7. مریم

    سلام خسته نباشید
    یک هاست دارم با پهنای باند 80 گیگابایتی

    یک اپلیکیشن منتشر کردم که کاربران وقتی اپلیکیشن رو باز میکنن هر 5 ثانیه درخواست از اپلیکیشن میاد به سمت سرور و اطلاعات جدید رو میخونه حداکثر حجم اطلاعات رد و بدل شده برای هر درخواست پنج کیلوبایت هستش

    حالا سوالی که دارم اینه که اپلیکیشن رو چند کاربر میتونن به صورت همزمان ازش استفاده کنند ؟

    مثلا دانشجوهای یک دانشگاه 500 نفر باشه همشون اپلیکیشن رو نصب کنند هر 5 ثانیه یک درخواست از هر کدوم بیاد برای هاست . آیا هاست قادر هست که این درخواست ها رو جواب بده ؟ (تنها پردازشی که رویه هاست هست دوتا query هستش که اطلاعات رو از دیتابیس میخونه و میده به کاربر )

    هاستی که گرفتم یک هاست اشتراکی هستش با این اطلاعاتی که دادم ممنون میشم جواب بدین

  8. mohamad

    سلام ببخشید واسه یک وبسایت فروش فیلم یا بازی یا هرچیز ازین قبیل یک گیگ فضای هاست کافیه؟

  9. سیما

    منم همین سوال رو دارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.