مرکز آموزش تهران هاست

حرفه ای تر شوید

الکسا چیست ؟

الکسا چیست

این روزها خیلی صحبت از رتبه الکسا است. شاید کسانی که سر و کار چندانی با اینترنت هم ندارند گاها در رسانه های مختلف خبر کاهش یا افزایش رتبه سایت معروفی مانند گوگل را شنیده باشند.

اگر بخواهیم درباره تاریخچه الکسا صحبت کنیم؛ Alexa یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون می‌باشد. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و یک مرجع قابل استناد برای وب سایت ها می باشد.

الکسا چیست ؟ -در واقع الکسا یک مرجع برای رتبه بندی تمامی سایت های موجود در دنیای اینترنت می باشد.

الکسا به عنوان یک شاخصه برای مدیران وب سایت ها در نظر گرفته می شود و از آن به عنوان یک پارامتر برای مانور دادن استفاده می کنند.

پس از ورود به سایت الکسا  شما می توانید در قسمت تعیین شده در تصویر زیر نام سایت مورد نظرتان را وارد کنید تا رتبه الکسای آن را مشاهده کنید،به عنوان مثال در اینجا آدرس تهران هاست را وارد شده است  که مشخصات به این صورت می باشد:

 الکسا چیست

1 –با کلیک روی دکمه “Get Details” شما را به قسمتی هدایت می کند که جزیات بیشتری از وب سایت مورد نظرتان را نمایش می دهد.

2 – در این بخش رتبه الکسای سایت مورد نظر در کشورش نمایش می دهد، به عنوان مثال تهران هاست که یک سرویس میزبانی وب ، ثبت دامنه و سرور مجازی در ایران است پس رتبه الکسا در IR برایش دارای اهمیت می باشد.

البته این نکته فراموش نشود که هر چه این عدد کمتر باشد بهتر است، رتبه بندی سایت در کشور تقریبا از رتبه 200000شروع می شود تا رتبه1

رسیدن به رتبه های 100000 و حتی تا 60000 به سادگی است اما هرچه این عدد کوچکتر می شود کار مدیر سایت هم بسیار سخت تر و سنگین تر می شود.

3 –اما این گزینه رتبه جهانی سایت را نمایش می دهد، اگر چه این پارامتر هم می تواند یک پارامتر مهم باشد اما برای سایت هایی جهانی مانند گوگل ، یاهو و… این رتبه دارای اهمیت بسیار فراونی می باشد، گاهی هم فاصله بین رتبه 1 و 2 اگرچه تنها یک عدد است اما خیلی فاصله دارد.

این نکته فراموش نشود که رتبه ی الکسای سایت دائما در حال تغییر است و با اندکی کم کاری نظیر دیر بروز کردن سایت و یا اندکی پرکاری می توان این رتبه را کاهش یا افزایش داد.

4 –این بخش مربوط به تعداد لینک ها به این سایت است، یعنی چه تعداد سایت مطالبشان به این سایت لینک شده است.

از خدمات دیگر این وب سایت، نمایش 500 سایت اول هر کشور می باشد که روی منوی “Top Sites” کلیک کنید که در حالت پیش فرض 500 سایت برتر جهانی را نمایش می دهد که می توانید در قسمت “By Countery” کشور Iran را انتخاب کرده و لیست سایت های برتر کشور را مشاهده کنید.

سایت الکسا نه تنها برای مدیران وب سایت ها بلکه می تواند برای کاربران هم بسیار مفید باشد زیرا کاربر با نصب تولبار الکسا می تواند در حین ورود به سایت؛ رتبه را مشاهده کند و ببیند که آیا این سایت یک مرجع معتبر و پر طرفدار است یا خیر.

برای نصب تولبار الکسا ابتدا وارد سایت شده، به منوی “Toobar”  رفته و گزینه “Intall Alexa toolbar” را انتخاب کنید. پس از اتمام دانلود تولبار، مرورگر خود را بسته و مجددا آن را اجرا کنید.

الکسا چیست

4 دیدگاه

  1. رقیه یون

    سلام.
    چرا تولبار الکسا روی فایرفاکس نصب نمیشه؟

    • محمد جواد مافی

      این نوار ابزار به خوبی روی فایرفاکس نصب می شود. در صورت لزوم از نحوه ی صحیح نصب مطمئن شوید.

  2. رضا

    مطلب مفیدی بود

  3. حسینی

    جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.