مرکز آموزش تهران هاست

حرفه ای تر شوید

سیستم عامل لینوکس چیست ؟

سیستم عامل چیست ؟

سیستم عامل – Operating System – مجموعه ای گسترده از نرم افزارها می باشد که در واقع نقش واسط بین سخت افزار کامپیوتر و نرم افزارهای جانبی می باشد.

به عنوان مثال زمانی که شما مرورگر خود را اجرا می کند این مستقیما با سخت افزار در ارتباط نبوده، بلکه در خواست های شما از برنامه به سیستم عامل ارسال و سپس سیستم عامل آن را به سخت افزار ارسال کرده و مجددا پاسخ به سیستم عامل ارسال می شود و سیستم عامل آن را به مرورگر فرستاده و قابل مشاهده برای شما می باشد.

توضیحات بالا مطابق شکل زیر می باشد:

لینوکس چیست ؟

از ابتدای سال 1950 میلادی تا کنون سیستم عامل های بسیاری روی کار آمده اند که برخی از آنها منسوخ شده اند و برخی از آنها کاربران مخصوص خود را دارند.

سیستم عامل های مک، ویندوز، لینوکس، یونیکس را می توان از دسته سیستم عامل های پایداری نامبرد که هر کدام بسته به کارایی هایشان کاربران خاص خود را دارند.

اما با توجه به موضوع دانشنامه که پیرامون سیستم عامل لینوکس می باشد، تنها به همین تعریف از سیستم عامل اکتفا کرده و ادامه را بحث را پیگیری می کنیم.

اگرچه تلفظ اصلی این سیستم عامل  Lih-nucks یا Lee-nucks می باشد اما در بین بسیاری از افراد مخصوصا کسانی که تا کنون به منابع غیر از فارسی به جهت شناخت این سیستم عامل رجوع نکرده اند آن را لینوکس می خوانند که به جهت گستردگی این تلفظ ما هم آن را لینوکس می خوانیم.

هسته این سیستم عامل عمدتا توسط Torvalds و بر پایه UNIX می باشد اما فاقد برخی کدها و مقادیر سیستم عامل یونیکس است.

لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز – Open source – می باشد به معنی این که تمامی منابع آن در دسترس می باشد.

سیستم عامل لینوکس را هرکس می تواند توسعه و گسترش داده و به نام خود به بازار عرضه کند، حتی می توان قسمت هایی از آن را اصلاح نمود.

از این سیستم عامل نسخه های متنوعی عرضه شده است که معروف ترین آنها Red hat ، Debian ، Ubuntu می باشند.

امروزه بسیاری از سیستم های عامل توسط لینکوس توسعه یافته اند که یکی از معروف ترین آنها؛ سیستم عامل اندروید موبایل می باشد که امروزه کاربران بسیاری را به خود اختصاص داده است.

در سیستم عامل لینوکس واژه GNU نیز به چشم می خورد.

GUN یک پروژه برای گسترش مجموعه نرم افزارهای رایگان این سیستم عامل می باشد.

توسعه مجموعه ای از نرم افزارها شامل سیستم عامل، ابزارهای مدیریتی می باشد. GNU کاملا هماهنگ با  LINUX می باشد.

1 دیدگاه

  1. amir

    مقاله ی بسیار مفیدی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.